Turvallisuusteknologia-ala kehittyy keskustellen

/global/scaled/1493x650x8x44x1000x435/Other-certegoFI-photos-brand-library-k_kampus2.jpg

Kesko Kampus on Keskon ja Varman yhteishanke. Kuva: Varma

Pienillä on pienet murheet ja isoilla isot, sanotaan. Keskossa on kauppoja yli tuhat, työntekijöitä myymälät mukaan lukien yli 40 000 ja toimintaa eri maissa. Tarvitaan melkoinen mosaiikki, että turvallisuus saadaan hallintaan. Myös uudenlaisia kumppanuuksia tarvitaan, todettiin Certegon järjestämässä Turvallisuusteknologiat huomenna -seminaarissa, johon kokoontui parisataa turvallisuuspäättäjää kesäkuun alussa.

Kesko muutti kesäkuussa pääkonttorinsa sille rakennettuihin, uusiin tiloihin Helsingin Kalasatamaan. Muuttoa on edeltänyt koko infraa ja toimintamallia koskenut pohdinta. Se on iso työ yli tuhannen kaupan verkossa ja eri maissa toimivassa yhtiössä. Suurimmat haasteet turvallisuusteknologian suhteen liittyvät Keskossa organisaation vahvoihin perinteisiin ja rakenteisiin sekä siihen, miten tässä kuviossa yhdessä ratkotaan teknistä alustaa.

– Siiloista irtautuminen on haastavaa, mutta onneksi kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että hallintaa pitää aina parantaa ja tietoisuutta lisätä, sanoo Keskon turvallisuudesta vastaava senior manager Juha Viinikka.

Myös palveluntarjoajien puolella riittää Viinikan mukaan työtä. Suomessa on vain vähän valtakunnallisia, puhtaasti turvateknologiaan keskittyviä yrityksiä ja niiden pitää pystyä löytämään asiakkailleen toiminnallisia ratkaisuja. Viinikan mukaan yhteistyö turvallisuusteknologian tarjoajien kanssa on yhä enemmän vuoropuhelua ja asiakasta kuunnellaan koko ajan paremmin.

Hänen mukaansa Kesko halusi aiemmin itse tietää mitä se tarvitsee, mutta jo vuosia sitten palvelutuottajilta alettiin pyytää, että keksikää jotain uutta. Keksintöjä löytyikin, mutta haasteita on ollut niiden elinkaaren hallinnassa. Nyt asiakas ja palveluntarjoaja kehittyvät keskustelun kautta ja asiakas säästää maksaessaan kokonaisuuden hallinnasta.

Keskolle on tärkeää käyttää kotimaisia tuotteita ja palveluntarjoajia. Yhteistyötä Certegon kanssa on tehty pitkään.

– Heillä on selvä halu miettiä näitä asioista asiakkaan näkökulmasta ja uusi organisaatiomalli tukee tätä, Viinikka kiittelee.

IoT laajemmin käyttöön

Certegon toimitusjohtaja Marianne Hynninen ilahtuu Viinikan sanoista. Asiakastyytyväisyys onkin keskeinen asia, ”meidän core juttu”, kuten Hynninen sanoo.

– Vaikka turvateknologia ja turvallisuuskulttuuri on se meidän varsinainen ydin, niin viime kädessä niiden ympärillä olevat palvelut on se, minkä asiakkaat näkevät.

Certegon asiakastyytyväisyyttä mitataan jatkuvasti, tuloksia käydään henkilöstön kanssa läpi ja asiakkaiden toiveita kuunnellaan. Hynninen vahvistaa Viinikan näkemyksen siitä, että keskinäinen keskustelu on todella tärkeää.

– Meillä on asiakkaita, jotka ihan reippaasti tulevat kertomaan, että tällaista me tarvitaan. Osan pystyy toteuttamaan nopeammin, osaan menee pidemmän aikaa. On mahtavaa, kun asiakkailla on kehitysideoita, Hynninen sanoo tyytyväisenä.

Robotiikka, IoT ja dronet pörräävät Certegon Hynnisen mielessä. Vaikka Internet of Things on jo vanha juttu, sen voisi ottaa turvallisuusteknologian alalla laajemmin käyttöön.

– Ovissa voisi olla sensoreita, jotka hälyttävät, jos ovi ei vaikka mene hyvin kiinni. Tätä voisimme hyödyntää ennakkohuollossa ja korjauksissa ilman, että jonkun ihmisen pitää ilmoittaa ongelmasta. Vielä ollaan koko Suomen ovien kannalta kaukana tästä, mutta uskon, että Iot:n käyttö lisääntyy myös turvallisuudessa, Marianne Hynninen arvioi.