
Palvelupäällikkö Tuuli-Mari Ylönen: supervoimana uuden oppimisen halu
CERTEGOn Kemi-Tornion toimipisteen palvelupäällikkönä toimivan Tuuli-Mari Ylösen kipinä lukitusalaan syttyi jo lapsena. Elektroniset lukot ovat jatkuvasti tutumpi näky tasaisesti kehittyvällä alalla, mutta Lapissa nojataan vielä vankasti mekaanisiin ratkaisuihin.28-vuotias Ylönen muistaa lapsuudestaan, kuinka saattoi joskus lukita kotona välioven niin, että sen avaamiseen tarvittiin lukitusalan ammattilainen. Sellainen löytyi onneksi läheltä.
”Isä on tehnyt uransa lukitusalalla ja toi kotiin uutuuksia ja painikkeita vanhoista mallistoista. Saimme sisarusteni kanssa myös purkaa lukkoja, ja avaimet kiinnostivat lapsena tietysti loputtomasti.”
Liekö kiinnostus avaimiin kulkee suvussa, sillä ne tuntuvat kiinnostavan myös Ylösen pian 2-vuotiasta poikaa.
”Tietysti vain ne tärkeimmät avaimet, ja niitä saa sitten etsiä”, Ylönen virnistää.
Ylönen toimii nykyään palvelupäällikkönä.
”Vastaan Kemi-Tornion yksiköstämme. Toimin kahdeksan työntekijämme esihenkilönä. Olen ollut palvelupäällikkönä tämän vuoden alusta ja kasvanut tähän työhön tehtävä tehtävältä”, Ylönen kertoo.
Vaikka ensikatsaus lukitusalaan tulikin jo lapsena, ei Ylönen ajatellut sitä urapolukseen. Peruskoulun jälkeen opiskelu jatkui turvallisuusalalla.
”Kävin yhden harjoittelun lukkoliikkeessä vuonna 2017, mutta jatkoin valmistumisen jälkeen muissa töissä. Sitten täältä vapautui äitiysvapaan sijaisuus ja mietin, että haluan antaa lukitusalalle mahdollisuuden. Aloitin myymälätyöntekijänä vuonna 2019 ja etenin siitä projektipäälliköksi ja palvelupäälliköksi.”
Pisimmät huoltokeikat 500 kilometrin päässä
Parasta työssä on se, että jokainen päivä on erilainen.
”Kun asiakas astuu ovesta sisään, hänellä voi olla melkeinpä mikä tahansa lukitukseen liittyvä ongelma, joka sitten yhdessä pyritään ratkaisemaan.”
Työpäivien sisältö vaihtelee suurten tarjouskokonaisuuksien laskennasta yksittäisten tapausten ratkaisemiseen, kuten avainten tekemiseen tai lukkojen huoltamiseen.
”Joskus tilanne voi olla kriittinenkin, jos asiakas on jäänyt oven taakse. Lappilaisilta tosin löytyy siinäkin tilanteessa kärsivällisyyttä. Hauskin asiakkaan kommentti oli, ettei asentajan tarvitse kiirehtiä, mie pääsen ikkunasta kyllä”, Ylönen nauraa.
Jokaisen asiakkaan kanssa toimiminen on erilaista, sillä asiakkaiden tietämys lukitusalasta vaihtelee suuresti, onhan se aihepiirinä aika teknistä ja kaukana arkisista kahvipöytäkeskusteluista.
”Saatan napata varastosta lukkopesän ja kysyä, että tällaistako tarkoitat.”
Elektromekaanisten lukitusratkaisujen myötä iso osa palvelupäällikön työstä tapahtuu tietokoneen ääressä.
”Ala on mennyt nopeasti eteenpäin. Jo kuudessa vuodessa, jotka olen itse ollut alalla, on tapahtunut muutosta. Kotiin halutaan älykkäitä ratkaisuja ja moni on huomannut sähkölukon helppouden. Avaimia on helppo kuolettaa ja kulkuoikeuksia rajata.”
Lukitusliikkeen maantieteellinen sijainti vaikuttaa jonkin verran siihen, pyörivätkö työtehtävät mekaanisten vai elektronisten lukkojen ympärillä.
”Toimintaympäristömme on koko Pohjois-Suomi aina Kilpisjärvelle ja Utsjoelle saakka, joten pisimmät huoltokeikat ovat 500 kilometrin päässä. Silloin otetaan mukaan mieluummin puoli varastoa kuin palataan hakemaan puuttuvaa osaa”, palvelupäällikkö kertoo.
Perinteinen ABLOY CLASSIC säilyttää asemansa Meri-Lapin alueella.
”Se ei häviä varmasti koskaan kokonaan. Vaikka elektroniset lukot yleistyvät ja ala on jatkuvassa muutoksessa, Lapissa nojataan vielä vankasti perinteisiin mekaanisiin ratkaisuihin”, Ylönen hymyilee.
Lukitusala on nykyään teknologia-ala
Erilaisten asiakasympäristöjen suunnittelu esimerkiksi uudisrakennuksiin tai saneerauskohteisiin on osa palvelupäällikön työnkuvaa.
”Mietimme yhdessä Abloyn kanssa, mitkä tuotteista voisivat olla asiakkaalle sopivia. Saamme Abloylta aina tietoa ja tukea myynnin tueksi, mitä pidän tärkeänä. ABLOY on luotettava brändi, jota on helppo myydä. Lähes jokaisella suomalaisella on mielikuva ABLOY-brändistä, ja yleensä se on hyvä”, Ylönen hymyilee.
Jatkuva kouluttautuminen on välttämätöntä kehittyvällä alalla. Ylönen kiittelee Abloyn kattavia koulutuksia, joista monet ovat tarjolla myös etämahdollisuutena. Abloyn yhteyshenkilöiltä saa aina myös apua tarpeen vaatiessa.
Halua oppia uutta voi kutsua miltei Ylösen supervoimaksi.
”Aina kun oppii uutta, tulee myös halu saada lisää vastuuta. Työn merkityksellisyys korostuu vastuun myötä.”
Ylönen pitää lukitusalan roolia yhä tärkeämpänä muuttuvassa maailmassa.
”Kuvittelin joskus, että ala pyörii lukon ja avaimen ympärillä. Erilaisista kulunvalvonnan ratkaisuista minulla ei ollut aavistustakaan. Tulevaisuuden trendeistä seuraan erityisellä mielenkiinnolla sormenjäljellä tai sirulla toimivia lukituksia. Lukitusala on nykyään teknologia-ala.”
Katso, mitä Tuuli-Mari kertoo kokemuksistaan videolla
Teksti: Kati Valjus
Kuvat: Mikko Törmänen
Haluatko mukaan osaavaan porukkaamme?
Onko avoimissa työpaikoissamme tarjolla osaamistasi vastaavaa työtä? Laita hakemus, kun koet meidän porukan omaksesi!