‹ Katso kaikki artikkelit Tokmannin myymäläkiinteistö ulkoa päin kuvattuna Kuva: Tokmanni

Yhteistyö viranomaistarkastuksissa parantaa kiinteistöturvallisuutta - Tokmanni

3. lokakuuta 2025

Sujuva kiinteistönhallinta on yli 200 Tokmanni-myymälän kustannustehokkaan toiminnan edellytys. Osa myymälöiden kiinteistöhallintaa on vastata erilaisista lakisääteisistä viranomaistarkastuksista, joilla seurataan muun muassa paloturvallisuutta ja väestönsuojien kuntoa. Viranomaisyhteistyössä Tokmannin tukena on CERTEGO 24/7 -palvelukeskus

Kiinteistöpäällikkö Petri Keteli vastaa kaikkien Tokmannin myymäläkiinteistöjen huolloista ja korjauksista, sekä on mukana uusperustanta- ja remonttikohteiden projekteissa. Myös viranomaistarkastukset ja niistä nousevat toimenpiteet kuuluvat hänen vastuulleen.

Ketelin tavoitteena on varmistaa myymälöiden häiriötön toiminta, jotta myymäläpäälliköt ja -henkilökunta voivat keskittyä kaupantekoon. “CERTEGO 24/7 -palvelukeskus käyttää puolestamme myymälöidemme kiinteistöautomatiikkaa ja huoltokirjaa, ja koordinoi kiinteistöistämme syntyviä työpyyntöjä yhteistyökumppaneillemme”, hän kertoo.

 

tokmanni-myymalatyontekija-elainruokahyllyilla-kuva-tokmanni
Aktiivisella kiinteistön olosuhdevalvonnalla pidetään huolta niin toiminnan jatkuvuudesta kuin työhyvinvoinnista. Lue lisää yhteistyöstämme kiinteistöjen valvonnassa ja etähallinnassa. Kuva: Tokmanni

 

Viranomaisyhteistyön pohjana sujuva kiinteistönhallinta

Tokmannin myymäläkiinteistöissä on käytössä erilaisia tekniikoita 1960-luvulta tähän päivään ja kiinteistönhallinnassa tapahtuu jatkuvasti. Vanhoista kiinteistöistä siirrytään uusiin ja vanhojen kiinteistöjen tekniikkaa uudistetaan energia- ja kustannustehokkuuden parantamiseksi. Maailmantilanteen muutosten takia väestönsuojien kunnon varmistaminen on viime vuosina ollut entistä tärkeämpää.

Kesällä 2025 työllistivät erityisesti esimerkiksi ruokakauppa-Tokmanneihin avattavat SPAR- ja EUROSPAR-myymälät, joille haettiin paljon viranomaislupia ja hankittiin uutta, energiatehokasta kylmätekniikkaa. Kiinteistöille haetaan lisäksi rakennuslupia esimerkiksi puutarhamyymälöiden aitauksiin ja telttoihin, sekä ELY:ltä lupia valo- ja tienvarsimainoksiin.

“Työni on hyvin monipuolista: kiinteistöteknisiä hälytyksiä tulee useita tuhansia kuukaudessa ja käsittelen yli 25 000 laskua vuodessa. CERTEGO 24/7:n avulla saamme tunnit riittämään ja hommat hoidettua viimeisen päälle”, Keteli kertoo.

tokmanni-varisto-ulkokuva-kiinteistosta-kuva-tokmanni
Myymäläkiinteistöjen energia- ja kustannustehokkuuden parantamiseksi etsitään jatkuvasti uusia keinoja ja kiinteistönhallinnassa tehdään tiivistä yhteistyötä CERTEGO 24/7:n kanssa. Kuva: Tokmanni

 

CERTEGO 24/7 huolehtii viranomaistarkastuksista ja toimenpiteiden toteutumisesta

Viranomaiset ja Kiwa Inspecta suorittavat säännöllisesti myymälöissä muun muassa pelastuslain edellyttämiä palo-, sähkö- ja sprinkleritarkastuksia, sekä nosto- ja palo-ovien ja savunpoiston tarkastuksia, joiden aikataulutusta ja korjauspyyntöjä CERTEGO 24/7 -palvelukeskus koordinoi.

Väestönsuojien säännöllisten tarkastusten lisäksi suojiin tehdään 10 vuoden välein tiiveyskoe, jolla tarkastetaan suojien kyky turvata henkilöstö muun muassa kemiallisilta yhdisteiltä ja säteilyltä. Väestönsuojat toimivat yleensä sosiaalitiloina, joten kokeiden järjestäminen vaatii mittavia ennakko- ja jälkijärjestelyjä, jotta myymälöiden päivittäistoiminta ei vaikeudu tai keskeydy.

“Huolehdimme, että henkilökunta pääsee tauoille normaalisti, vaikka tiiveyskokeeseen valmistaudutaan tai sen ajaksi tehtyjä muutoksia puretaan normaalitilaan. CERTEGO 24/7 -palvelukeskus sopii tarkastukset, aikatauluttaa työt, koordinoi niitä urakoitsijoiden kanssa ja valvoo töiden toteutumista. He myös toimittavat raportit niin meille kuin tarkastajillekin korjausten valmistuttua”, Keteli kertoo. 

Viime vuosina tarkastusten ja korjausten valmistumisaikataulutoiveet ovat nopeutuneet. Korjausten tekemiseen annetaan entistä vähemmän aikaa, ja tietyt puutteet täytyy korjata jopa vuorokauden sisällä.

“CERTEGO 24/7 -palvelukeskus on avainroolissa pitämässä huolta, että korjauspyynnöt välitetään oikeille tekijöille ja työt viedään loppuun saakka. Palvelukeskus toimittaa myös pelastussuunnitelmien päivitykset ja kohdekortit automaattisesti viranomaisille. 24/7:n tiimillä on tilanne hallinnassa, ja yhteistyömme toimii erinomaisesti”, Keteli kiittää.

 

Etsitkö osaavaa kumppania kiinteistönne viranomaistarkastusten koordinointiin?
Jutellaan lisää!

Ota yhteyttä

 

» Lue lisää yhteistyöstämme Tokmannin kiinteistönhallinnassa

 

‹ Katso kaikki artikkelit